hvorfor er napoleonics så lite i norge?

• 11 Replies
  • 10307 Views

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hvorfor er napoleonics så lite i norge?
« on: February 18, 2007, 08:58:08 PM »
Man lærer ekstremt lite om napoleons krigene på skolen i norge, tror det var ca. 20 min i en time, og alt men lærte var et svenskene fikk norge som gave da danskene hadde valgt feil side i krigen.

interesen er veldig liten for dette i norge, noe som er rart da dette er en krig som formet europa mer enn noen annen krig i moderne tid kun overgodt av andreverdenskrig

Re: hvorfor er napoleonics så lite i norge?
« Reply #1 on: February 18, 2007, 10:36:53 PM »
Jeg bor i Tyskland og jeg kan sier: Vi lærer nesten ingenting her om de 23 årene mellom 1792 og 1815, men antakelig fremdeles litt mer enn dere i Norge (hvis det du sier er sant ;) ). Jeg synes det er veldig synd, fordi særlig Tyske historien er preget veldig mye av disse krigene.

Dessverre vi kan ikke bestemme om det...  :(

*

Offline Canute

• 23
  • Rett eder!
« Reply #2 on: February 19, 2007, 03:21:56 AM »
Heh. Man lærer faktisk mye mer om napoleonstiden i Norge enn hva man skulle tro. Mens andre europeiske lands historie i tidsrommet 1799-1815 kretser omkring Bonaparte som person, er det helt andre hendelser som får fokus i norgeshistorien. Jeg må jo si jeg ble litt overrasket når jeg leste innlegget ditt, Gunfreak, hvor du lurte på om norske soldater var involvert, så jeg tillater meg følgende utdrag. =)

Lærdalske lette infanterikompani og Åmotske skiløperkompani stormer den svenske leiren ved Jerpset, natt til 25. mai 1808. Under følger kaptein Jørgensens rapport til oberst Staffeldt om trefningen (litt vanskelig å lese kanskje =)).

Deres Højvelbaarenhed har vist ventet paa Udfaldet af min Skiebne, jeg har arbeidet i 2de Nætter for at faa Fienden efter Ønske, i Natt Klokken imod I slet attaquerede jeg, en Deel af hans Styrke var ude paa Patroulle, jeg fik 24 Fanger og de som ikke undfløy ble skud ihel eller fik et Bajonnet Stød. Baron Gustav Ulvsparre blev skud, han var Commandeur for Skarpskytter Compagniet. Den Armateur jeg har med kan jeg ikke gjøre Regning for, før jeg har samlet mine Folk, om 2de Timer venter jeg de fangene hertil, men da mine Folk er meget fattigert, saa kan jeg nok ikke samle dem og ej heller de medtagne Armaturer før i Morgen Aften for at være paa Kongsvinger for at aflægge Regnskab for mine Handlinger. Baronens Correspondance, Vagd-Journal og Ordrebog troer jeg at er i mine Hænder, da jeg ikke hat havt Tiid at se alt efter. Leirdølene vil jeg ikke rose fordi jeg er deres Compagnie Chef, men jeg kan ikke siige mere end at de var brav og bestemte Dagens Udfald.       Lieutnt. v. Sprøck og Skieløber Officierene var hos mig paa Pladsen og feilede ingensteds.    Jeg har 2de døde og I saaret og Skiløberne tror jeg har I død.

Store Fugle den 25de Maj 1808

Captein Jürgensen

Man glemmer lett at vi feirer napoleonskrigene (eller, mer korrekt, et av de konkrete resultatene av dem) på en fast dato hvert eneste år i Norge. Nøyaktig hvor mye om perioden du får høre om på skolen er selvsagt mye opp til lærernes engasjement, men en del er det uansett. I alle fall er de norske napoleonskrigene en så framtredende del av norgeshistorien at det proporsjonalt er skrevet mye mer om disse i dette landet enn hva vanlig er ellers i Europa og verden. Vi kan more oss over antallet soldater, eller farger på uniformer (jeg gjør ihvertfall det;)) Men.  Napoleonskrigene handler ikke om utviklingen av nye taktikker, om rifler vs. musketter, om hvorvidt Napoleon eller Wellington var den beste generalen. Vi kan more oss over det, men i ytterste konsekvens er det ikke det som ER napoleonskrigene. Vi bør unngå å ikke se skogen for bare trær.

Spant og planker for hugget brast,
sjøen stod ind som en fos;
på to fod vand sank den dyre last,
dog sank ikke Terjes trods.
Han slog sig gennem de væbnede mænd
og sprang over æsingen ud, -
han dukked og svømmed og dukked igen;
men jollen kom los; hvor han vendte sig hen
klang sabler og rifleskud.
(kom igjen . fortell meg hva dette er =p)
« Last Edit: February 19, 2007, 03:24:14 AM by Canute »

« Reply #3 on: February 19, 2007, 02:13:28 PM »
jeg tuller ikke, det  vi lærte om napoleons krigen var,

en dude som het napoleons lagde bråk i europa, danmark hoppet på siden til napoleon(nevnte ikke noe om de britiske angrepene på danmark)
når napoleon tapte ble norgre overførst til sverge, det var det vi lærte.
resten handlet bare om 1814 og norges kamp mot sverige for å bli selvstendige og at vi til slutt fikk en egen grunnlov.

resten av napoleons krigene fikk vi ikke vite noe om, ingen av felttogene til napoloens ingen av slagene.
Waterloo var det eneste slaget vi fikk vite om og det var mest på grunn av abba sangen.

dette var på vidregående, det var synd vi ikke fikk lære mer, da historie læreren var kjempe god og man lærte mye av han.

på ungomskolen lærte vi ingen ting om napoleons krigene, men om den amerikanske revulusons krigen hadde vi 5 timer eller noe da dette formet usa. ikke noe om krigen som formet europa

*

Offline Canute

• 23
  • Rett eder!
« Reply #4 on: February 19, 2007, 09:07:26 PM »
resten handlet bare om 1814 og norges kamp mot sverige for å bli selvstendige og at vi til slutt fikk en egen grunnlov.
Just det.
Det er jo dette som er napoleonskrigene i Norge; kampene mot Sverige og selvstendighet 1807-1814.  ;D

Norske dragoner stormer den svenske baktroppen ved Lier, 2. august 1814.

« Reply #5 on: February 20, 2007, 06:20:51 PM »
vi lærte ikke noe om den "krigen" heller, bare at de kranglet litt også mye royal politik.

hvor mange var det egentlig som ble drept i denne "krigen"

*

Offline Canute

• 23
  • Rett eder!
« Reply #6 on: March 06, 2007, 02:57:52 PM »
Hei!
Litt borte en stund pga flytting, men nå.
Jeg har ikke sett sikre tall totalt, og for å være ærlig så finner jeg det litt irrelevant. Betydningen av en historisk hendelse er ikke avhengig av hvor mange som omkom. Tall vi derimot har er eksempelvis at over to tusen sørlandske menn havnet i "prisonen" i Storbritannia - hovedsaklig som et resultat av sjøkrigen. To tusen høres ikke overveldende mye ut, men det hjelper å vite at det befolkningen i landsdelen i denne perioden var på omkring tyve tusen totalt - inkludert kvinner og barn. Mao snakker vi om en ganske anseelig del av den norske befolkningen.

Har en tekst om Norge 1801-1814 jeg kan sende deg om du har en mailadresse. Om du er interessert kan du sende den på pm.

« Reply #7 on: March 06, 2007, 04:15:28 PM »
syns det er veldig relevant å vite hvor mange som døde i krigen mellom svergie og norge i 1814, da disse slåss og døde for norge. og hvis det ikke nevnes at de døde, blir det som at de aldri gjorde det.
Dette var første gang siden 1200 tallet at en nordmen slåss for norge og ikke danmark

*

Offline Canute

• 23
  • Rett eder!
« Reply #8 on: March 08, 2007, 02:00:21 PM »
Men vi husker ikke at de kjempet ved å vite hvor mange som omkom - Vi husker dem for det de kjempet for.
Og nordmenn kjempet ikke for Danmark, men for Danmark-Norge, og som regel separat. =) På 15-, 16- og 1700-tallet fantes i svært liten grad noen bevissthet om et Norge separert fra Danmark. Staten var Danmark-Norge.

« Reply #9 on: March 08, 2007, 02:45:51 PM »
I lærebøkene nevnes det ikke at et eneste mennske døde i krigen mellom norge og sverge, bøkene får det til å virke som at de skøyt på hverandre med paintballs og ikke blykuler

*

Offline vuk

• 167
  • Riddles in the Dark...
« Reply #10 on: March 09, 2007, 09:28:44 PM »
Me is no the duka!

:angel: ;D :angel:
"The art of war is like everything else that is beautiful. The simplest moves are the best." Napoleon

*

Offline Canute

• 23
  • Rett eder!
« Reply #11 on: March 20, 2007, 05:08:23 PM »
I lærebøkene nevnes det ikke at et eneste mennske døde i krigen mellom norge og sverge, bøkene får det til å virke som at de skøyt på hverandre med paintballs og ikke blykuler
Jeg ser det holder på å bli skyttergravskrig av dette =) Vi bare gjentar oss selv med nye ord.
Uansett vil jeg bare gjenta at om du vil ha et essay over napoleonskrigene i Danmark-Norge så send meg mailadressen din på pm.